DUURZAME MONDZORG: IN GESPREK MET HERO ABDULLA – YAKOUB

tandpasta tabletten

Five25 is dé specialist in preventieve mondzorg voor jong en oud! Vanuit hun locaties in Amsterdam, Heemstede en Landsmeer bieden zij GRATIS preventieve en innovatieve mondzorg voor mensen tot 25 jaar! Omdat Five25 en Smyle zich beide inzetten voor een goede mondgezondheid voor iedereen, gebruikt Five25 nu Smyle producten in de kliniek. 

Om een goed beeld te krijgen van Five25 zijn we in gesprek gegaan met Hero Abdulla – Yakoub, mede-eigenaar en mede-oprichter van Five25 mondhygiënisten.

Kun je ons wat meer over jezelf vertellen? Wie ben je en wat doe je in het dagelijks leven?

Ik ben Hero Abdulla – Yakoub  en ik hou van reizen met mijn man, lekker eten (niet het zelf maken ervan ), wijn en lezen. Daarnaast hou ik erg van mijn werk en ben ik graag bezig met het verbeteren van de organisatorische en bedrijfskundige aspecten binnen de mondzorg. Mijn passie ligt in het adviseren van praktijkeigenaren en managers bij het optimaliseren van hun processen en bij het ontwikkelen van hun leiderschapsvaardigheden. In mijn dagelijkse leven ben ik mede-eigenaar en mede-oprichter van Five25 mondhygiënisten.

tandpasta tabletten

Het liefst zou ik meer verandering in de (mond)zorg willen door meer focus te leggen op duurzaamheid. In de context waarbij duurzaamheid verder gaat dan alleen milieubewustzijn bezig te zijn. Het betekent dat we ons moeten richten op het bieden van de juiste, passende en betaalbare zorg op de korte en lange termijn. Duurzaamheid houdt voor mij het welzijn van zowel de patiënten als het team in en dat patiënten gedurende hun hele leven van hun eigen tanden en kiezen kunnen genieten. Dit doel kunnen we alleen bereiken door een heroverweging in ons zorgbeleid waarbij er een sterkere nadruk ligt op patiëntgerichte en resultaatgerichte preventieve zorg. Dit zal leiden tot kostenbesparingen voor zowel de patiënt als de samenleving als geheel. Bovendien draagt het ook bij aan het oplossen van het groeiende probleem van het tekort aan mondzorgprofessionals omdat er minder curatieve zorg nodig zal zijn.

Wat maakt Five25 zo uniek vergeleken met andere praktijken?

Bij Five25 passen we deze duurzaamheidsvisie toe met een stevige focus op diagnostiek, communicatie en preventie. Hierdoor wijkt onze werkwijze af dan wat je gewend bent in een gewone praktijk. 

Daarnaast zorgen we dat onze mondhygiënisten op tandheelkundig niveau bijgeschoold zijn op het gebied van diagnostiek. Ook maken we gebruik van geavanceerde diagnostische hulpmiddelen, zoals de QLF-camera waardoor ze in een heel vroeg stadium al beginnende problemen kunnen vaststellen en nog tijdig in kunnen grijpen op het gebied van preventie. Elke patiënt krijgt op zijn/haar situatie passende instructies en adviezen met als doel levenslang met je eigen tanden en kiezen te kunnen doen waarbij zo weinig mogelijk eigen weefsel verloren gaat aan gaatjes, vullingen en dergelijke. 

Ook draaien wij een pilot (onderzoek) waardoor iedereen tussen 18 tot en met 25 jaar gratis instructies en gebitsreiniging krijgt. Dit is namelijk de doelgroep met de meeste gaatjes en die het vaakst wegblijft van de tandarts en mondhygiënist vanwege onder andere kosten en leefstijl. Uiteraard behandelen we alle leeftijden en nemen we iedereen aan vanaf de eerste tand tot net zo lang dat er tanden en/of implantaten in de mond zitten! Via www.five25.com kun je je online inschrijven bij de locatie die het meest bij je in de buurt is. We hopen met onze werkwijze de focus in de mondzorg te verleggen van tandheelkunde naar mondzorgkunde.

Hoe heb je Smyle en haar producten leren kennen?

De kennismaking met Smyle is op een hele bijzondere manier gebeurd. Ongeveer een half jaar geleden werden zowel Smyle als ik genomineerd voor het preventietraject van het jaar. Tijdens ons voorgesprek kwam ik in contact met Almar, een van de eigenaars. Ik was erg onder de indruk, vooral omdat ontwikkelingen en innovatie in de mondzorg normaal niet zo snel gaan. Almar heeft me voorgesteld aan de producten van Smyle die ik vervolgens zelf getest en ervaren heb. Daarnaast merkte ik in de praktijk dat sommige patiënten steeds meer bewust worden van producten, ingrediënten en milieu. Daarom was ik als zorgverlener ook nieuwsgierig naar Smyle en de innovatieve benadering van milieuvriendelijke en duurzame tandverzorging.

Uit alle merken waarmee je zou kunnen samenwerken, waarom koos je specifiek voor Smyle?

We hebben specifiek voor Smyle gekozen vanwege de innovatieve insteek en de gedeelde en gemeenschappelijke waarden en doelen. Smyle legt sterk de nadruk op duurzaamheid in de mondverzorging wat nauw aansluit bij onze visie omtrent het belang van duurzaamheid in de mondzorg. Smyle heeft innovatieve producten ontwikkeld die milieuvriendelijk en effectief zijn en dit sluit aan bij ons streven om mondproblemen te voorkomen door middel van gerichte preventieve zorg. Zowel Smyle als wij streven, zij het vanuit verschillende invalshoeken, naar positieve verandering en innovatie binnen de mondzorg.  

Daarnaast geloof ik dat we elkaar kunnen versterken. Wij kunnen verantwoorde producten adviseren aan onze patiënten. Als professionals kunnen we ook bijdragen aan de (door)ontwikkeling van producten en geschikte instructievideo’s maken om ervoor te zorgen dat de producten optimaal gebruikt worden. Ik ben ervan overtuigd dat de combinatie van expertise op het gebied van mondhygiëne en duurzame tandverzorging kan leiden tot een waardevolle samenwerking! 

Als je de Smylers één gouden tip mocht geven over mondverzorging, welke zou dat dan zijn?

Een waardevolle tip die ik graag met alle Smylers wil delen is dat tandplaque de oorzaak van vrijwel alle mondproblemen is. Als je dagelijks minstens één keer grondig zorgt dat je alle plaque verwijdert (dus ook goed langs de tandvleesranden én ook tussen je tanden en kiezen!) dan kun je vrijwel alle mondproblemen voorkomen.  Dagelijks goede plaquebeheersing is dé sleutel tot een goede mondgezondheid, frisse adem en het behouden van je eigen tanden en kiezen!

Deze samenwerking moest natuurlijk ook gevierd worden!